Zmařená investice

Datum: 28.03.2005

Dotaz:

V roce 1998 jsme zaplatili podle uzavřené smlouvy zálohu cca 800 000 Kč na pozemek v průmyslové zóně s tím, že vybudujeme obchodní dům. Ve smlouvě je uvedeno, že tato částka propadne v případě, že nedojde k odkoupení pozemku.
Nechali jsme vypracovat projekty, bylo zahájeno stavební řízení, ale nakonec nebylo vydáno stavební povolení. ®ádali jsme o bankovní úvěr KB, který nám byl poskytnut s tím, že českom. zár. a rozv. banka převezme za nás část ručení - což bylo přislíbeno jak nám, tak pracovníkům v KB, kteří úvěr připravovali.
Celkové náklady se mezitím vyšplhaly do výše cca 2 000 000 Kč (záloha na pozemek, poplatky bance, projekty, schvalovací řízení, ap.).
Nakonec ale čMZRB ručení neposkytla a z celého projektu kvůli nedostatku financí sešlo. Chtěli bychom se zeptat, existuje-li cesta, jak dostat tyto vynaložené prostředky do nákladů? Účtovali jsme v soustavě jednoduchého účetnictví (resp. vedli daňovou evidenci)a od příštího roku musíme vést účetnictví.

Odpověď:

Do konce roku 1996 byly zmařené investice (tj. nedokončené investice, o kterých bylo rozhodnuto, že budou zastaveny a nebude se v nich dále pokračovat) účtovány v podvojeném účetnictví proti účtu 582. To znamená, že byly považovány za škodu, z čehož vyplývala i jejich daňová uznatelnost.
V současné době zákon o účetnictví ani zákon o dani z příjmů žádná zvláštní pravidla pro zmařené investice nestanovuje. Z tohoto důvodu je nutno vycházet z obecného ustanovení § 24 odstavec 1) zákona o daních z příjmů, který stanovuje, že pro zjištění základu daně je možno odečítat pouze výdaje prokázané poplatníkem vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
Prokázání této skutečnosti bude vždy nutné posuzovat individuálně. Jednoznačné dělící kritérium nelze stanovit. Je možné vyjít z toho, zda daná investice souvisí či nesouvisí s předmětem dosahování zdanitelných příjmů, respektive snižování nákladů daňového poplatníka. Při použití tohoto kritéria bude zřejmě daňově uznatelným nákladem zmařená investice v podobě zastavení prací na výstavbě obchodního domu, pokud by se v průběhu výstavby ukázalo, že na základě zhoršené ekonomické situace nebo z důvodů konkurence by bylo dokončení obchodního domu nerentabilní.
Domnívám se však, že vynaložené výdaje na investici zmařenou z důvodu nedostatečného finančního krytí nebudou považovány za vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Vše je však potřeba posuzovat individuálně, na základě podrobné znalosti daného případu.
V této souvislosti bych chtěl upozornit, že v praxi se lze setkat i s právními názory, že jediným případem, kdy budou vynaložené náklady daňově relevantní, je situace, kdy k zastavení investice dojde na základě zásahu státního orgánu (například rozhodnutím stavebního úřadu). Jsem toho názoru, že tento striktní výklad z platné právní úpravy rozhodně nevyplývá. Na druhé straně považuji za vhodné na tato stanoviska upozornit, nebo» je prezentují a obhajují i někteří pracovníci MF čR.

Účetnictví

Nabízím vedení účetnictví i daňové evidence, vedení mzdové agendy, rekonstrukce účetnictví a účetní dozor.

Orientační ceník

Za účetní položku
25 - 30 Kč
Individuální měsíční paušální honorář dle rozsahu činnosti
dohodou

Kontakt

Komora daňových poradců ČR

Daňová kancelář Ing. Jan Ployer je od 11.6. 1999 člen komory daňových poradců

Číslo osvědčení 3157


Daňová kancelář Ing. Jan Ployer
daňový poradce č. 3157
Javorová 1487/28
182 00 Praha 8

 

Telefon: +420 604 581 821
E-mail:

Máte zájem o naše služby?

V případě, že zvažujete spolupráci s námi, kontaktujte nás prostřednictvím online formuláře, telefonicky nebo e-mailem.