Přerušení podnikatelské činnosti

Datum: 24.10.2008

Dotaz:

Prosím o podrobné informace o tom, co vše musím provést. V nejbližší době hodlám ukončit (resp. přerušit) svou vedlejší samostatně výdělečnou činnost při zaměstnání a být pouze v hlavním pracovním poměru u zaměstnavatele. Jak mám naložit se zbožím na skladu (inkousty, tonery, papíry,…),které se mi nepodaří ke dni ukončení prodat…Jak s platbami od klientů, které mi přijdou eventuálně po dni ukončení…Jak s DPH, které jsem před několika lety odvedl, ale zákazník mi nezaplatil a je nyní v konkurzu…totéž co s částkou bez DPH jenž mi dluží a doposud to nebylo konkurzem vyřešeno ?
Dále jak pak s autem, jenž mám u banky na úvěr? Dle obchodních podmínek jsem vlastníkem a můžu úvěr za nějaký poplatek předčasně splatit…je pak daná částka nákladem? A poté, jelikož jej mám pořízeno na firmu nechat převést na mé jméno – fyzickou osobu nepodnikatele?

Odpověď:

Poplatníci – fyzické osoby, kteří přeruší podnikatelskou činnost a opět ji nezahájí do termínu pro podání daňového přiznání, musí postupovat dle § 23 odstavec 8 písmeno b) zákona o daních z příjmů.
Zákon zde stanovuje pravidla samostatně pro poplatníky vedoucí účetnictví a pro poplatníky, kteří vedou daňovou evidenci.
V případě, že poplatník vede účetnictví, upraví se základ:
 o zůstatky vytvořených rezerv a opravných položek
 o výnosy příštích období
 o výdaje příštích období
 o příjmy příštích období
 o náklady příštích období
Nájemné včetně nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku se do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do ukončení podnikatelské činnosti.

U poplatníka s daňovou evidencí se základ daně upraví:
 o výši pohledávek s výjimkou pohledávek uvedených v § 24 odst. 2 písm. y (například pohledávky za poplatníky v konkursu)
 o výši závazků, s výjimkou přijatých a zaplacených záloh
 o cenu nespotřebovaných zásob
 o zůstatky vytvořených rezerv
Nájemné včetně leasingových splátek se také do základu daně zahrne pouze v poměrné výši.
Do základu daně se zahrne při dalším prodeji nespotřebovaných zásob již zahrnutých do základu daně pouze rozdíl, o který převyšuje cena, za kterou byly nespotřebované zásoby prodány, cenu nespotřebovaných zásob zahrnutých do základu daně.
Shrnutí:
O hodnotu zásob (inkousty, tonery, papíry,…) je nutno zahrnout zvýšit základ daně za zdaňovací období, ve kterém došlo k přerušení podnikání.

Platby od klientů obdržené po dni přerušení podnikání, již jako příjmy jednou zdaněné, se nebudou v daňovém přiznání vykazovat. Zdanění bude provedeno zvýšením základu daně o výši pohledávek ke dni ukončení podnikání.

Zákon neumožňuje požádat o vrácení DPH ani v případě, že je dlužník v konkursu. Zákon však nestanovuje povinnost zvyšovat základ daně z příjmů o výši pohledávky řádně uplatněné v konkursním řízení.

Splátky úvěru, nejsou daňovým výdajem a proto ani předčasné splacení úvěru nebude mít dopad do základu daně. Automobil je považován z hlediska zákona o daních z příjmů za hmotný majetek, který se do daňových výdajů uplatňuje prostřednictví daňových odpisů. V případě přerušení podnikání, dojde i k přerušení daňových odpisů. Pokud by k přerušení podnikání došlo v průběhu zdaňovacího období, podnikatel uplatní odpis ve výši jedné poloviny.

Účetnictví

Nabízím vedení účetnictví i daňové evidence, vedení mzdové agendy, rekonstrukce účetnictví a účetní dozor.

Orientační ceník

Za účetní položku
25 - 30 Kč
Individuální měsíční paušální honorář dle rozsahu činnosti
dohodou

Kontakt

Komora daňových poradců ČR

Daňová kancelář Ing. Jan Ployer je od 11.6. 1999 člen komory daňových poradců

Číslo osvědčení 3157


Daňová kancelář Ing. Jan Ployer
daňový poradce č. 3157
Javorová 1487/28
182 00 Praha 8

 

Telefon: +420 604 581 821
E-mail:

Máte zájem o naše služby?

V případě, že zvažujete spolupráci s námi, kontaktujte nás prostřednictvím online formuláře, telefonicky nebo e-mailem.