Přerušení podnikání

Datum: 30.10.2005

Dotaz:

Prosím o radu jak mám postupovat a co vše musím udělat v následujícím případě. Přerušení podnikání na dobu 2. let k 30. 9. 2005.

Odpověď:

1) přerušení činnosti na dobu 2 let
Přerušení činnosti musí podnikatel nejprve oznámit živnostenskému úřadu, dále správě sociálního pojištění, zdravotní pojiš»ovně a finančnímu úřadu. Při přerušení podnikání se podává běžné daňové přiznání v termínu do 31.3. nebo do 30.6. s daňovým poradcem.
V daňové přiznání má poplatník povinnost provést určité operace, které souvisí s přerušením činnosti. Tyto úpravy jsou závislé na tom, zda poplatník daně - fyzická osoba, vede účetnictví (dříve podvojné účetnictví) nebo daňovou evidenci.

Přerušení činnosti - poplatník vedoucí účetnictví
Zákon o dani z příjmů v § 23 odstavec 8 písmeno b) bod 1. stanovuje, že poplatníci kteří vedou účetnictví a přeruší výdělečnou činnost nebo pronájem a činnost opět nezahájí do termínu pro podání daňového přiznání za období, ve kterém byla činnost přerušena, musí upravit účetní hospodářský výsledek:
• o zůstatky vytvořených rezerv vytvořených dle zákona o rezervách
• o výši opravných položek
• o výši výnosů příštích období
• o výši výdajů příštích období
• o výši příjmů příštích období
• o výši nákladů příštích období

Pokud poplatník pořizuje majetek na základě leasingové smlouvy (smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku) nebo pokud má poplatník majetek najatý (operativní leasing), nájemné včetně leasingového nájemného se do základu daně zahrne pouze v poměrné výši připadající ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období do doby přerušení činnosti nebo pronájmu.

Přerušení činnosti - poplatník vedoucí daňovou evidenci
Poplatníci s daňovou evidencí, mají povinnost, dle ustanovení v § 23 odstavec 8 písmeno b) bod 2. při přerušení činnosti nebo pronájmu, pokud tuto činnost opět nezahájí do termínu pro podání daňového přiznání za období, ve kterém byla činnost přerušena, upravit základ daně:

• o výši pohledávek (s výjimkou jsou pohledávek vyjmenovaných v § 24 odst. 2 písm. y) (například pohledávky za dlužníkem který zemřel, za dlužníkem v konkursním řízení, za dlužníkem u něhož soud zamítl návrh na prohlášení konkursu atd.)
• o výši závazků, s výjimkou přijatých a zaplacených záloh
• o cenu nespotřebovaných zásob
• o zůstatky rezerv vytvořených dle zákona o rezervách

Nájemné u operativního i finančního leasingu se stejně jako v případě vedení účetnictví zahrne do výdajů pouze v poměrné výši připadající na dobu, po kterou poplatník provozoval výdělečnou činnost.

Účetnictví

Nabízím vedení účetnictví i daňové evidence, vedení mzdové agendy, rekonstrukce účetnictví a účetní dozor.

Orientační ceník

Za účetní položku
25 - 30 Kč
Individuální měsíční paušální honorář dle rozsahu činnosti
dohodou

Kontakt

Komora daňových poradců ČR

Daňová kancelář Ing. Jan Ployer je od 11.6. 1999 člen komory daňových poradců

Číslo osvědčení 3157


Daňová kancelář Ing. Jan Ployer
daňový poradce č. 3157
Javorová 1487/28
182 00 Praha 8

 

Telefon: +420 604 581 821
E-mail:

Máte zájem o naše služby?

V případě, že zvažujete spolupráci s námi, kontaktujte nás prostřednictvím online formuláře, telefonicky nebo e-mailem.